وزارت بهداشت:
بیشتر از ۵ هزار استاد بالینی و علوم پایه کم داریم
اپتیک: به گزارش اپتیک، معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: با کمبود ۵ هزار و ۲۰۰ هزار استاد در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم.
به گزارش اپتیک به نقل از مهر، سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن بررسی وضعیت زیر ساخت های آموزشی پزشکی کشور بعد از افزایش ظرفیت اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشجویان از ۸ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۰ حالا به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و در مجموع ۵۱ هزار دانشجو خواهیم داشت.
وی ضمن عذرخواهی از دانشجویان و اساتید اظهار داشت: از اساتید و دانشجویان به جهت اینکه بتوانند آموزش باکیفیت داشته باشند و با شرایط دشوار مواجه گشته اند عذرخواهی می کنم و امیدوارم این مشکلات مرتفع شود.
حسینی، ضمن اشاره به اجبار مصوبه شورایعالی و اجرای آن در دانشگاه ها اظهار داشت: این قانون چهارساله بوده و علیرغم مشکلات ایجاد شده، اعضای محترم شورایعالی انقلاب فرهنگی اصرار به ادامه آن دارند و تنها اجرای آنرا تا فراهم سازی زیر ساخت های آموزشی لازم در دانشگاه ها متوقف کرده است. در حالیکه مصوبه افزایش ظرفیت پیوست بقیه زیرساخت های آموزشی را داشته است و اجزا نشده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت دانشگاه ها، کلاس ها، اساتید و فضای دانشجویی دانشگاه ها را محدود خواند و تصریح کرد: این زیر ساخت ها که در طول سالیان گذشته تهیه شده برای ۷ تا ۸ هزار نفر کفایت داشتند و برای این حجم از افزایش دو برابری ناگهانی دانشجو، ظرفیت و کارآمدی ندارند. بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، این افزایش ظرفیت بایستی با اجرای پیوست بودجه و افزایش فضای آموزشی همراه باشد، در حالیکه بودجه آن تأمین نشد و تنها افزایش ظرفیت صورت گرفت.
وی آموزش پزشکی را امری دوسویه و تعاملی دانست و خاطرنشان کرد: کسانیکه با آموزش پزشکی آشنا هستند می دانند که این حجم از دانشجو به کیفیت آموزش صدمه خواهد زد. اساتید و دانشجویان را گرفتار زحمت و دردسر خواهد ساخت و سبب نگرانی و دلسردی آنان خواهد شد.
حسینی، در پاسخ به این سؤال که "با توجه به افزایش ظرفیت ایجاد شده، آیا تضمینی برای کیفیت آموزش وجود دارد؟ اظهار داشت: برای بهبود کیفیت آموزش تلاش خواهیم کرد اما از آن مطمئن نیستم چون که دانشگاه ها فضای کافی و مناسبی برای آموزش دانشجویان ندارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، از بررسی شرایط آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی مختلف اطلاع داد و اظهار داشت: در ماه های اخیر در دانشگاه های مختلف حضور یافته و با اعضای هیأت علمی گفتگو داشتیم. اغلب اساتید از شرایط کلاس ها و ازدحام دانشجو گلایه دارند و این تعداد دانشجو اجازه آموزش استاندارد در آزمایشگاه، بالین و کلاس ها را نمی دهد. متأسفانه به سبب این که فضای کافی وجود ندارد حضور و غیاب دانشجویان به درستی صورت نمی گیرد. گاهی دانشجویان در راهرو و یا ۲۰ تا ۳۰ دانشجو در بالین بیمار می ایستند.
وی اضافه کرد: امیدوارم دانشجویان با روش های دیگر، به جبران نقصها آموزشی بپردازند در غیر این صورت، اگر نتوانند با آناتومی آشنا گردند و یا از کتاب های مرجع استفاده کنند، طبیعتاً در سطح سواد آنها تاثیر منفی خواهد داشت. کلاس های آموزشی در رشته های پزشکی عملی است؛ مادامی که کلاس ها به جای ۵۰ نفر با حدود ۲۰۰ نفر برگزار شود، فرصت پرسش و پاسخ و تحلیل مسائل از دانشجویان سلب می شود.
حسینی به تصویب این قانون در سال ۱۴۰۰ علیرغم مخالفت مسئولین مختلف وزارتی و نهادهای مرتبط اشاره نمود و اظهار داشت: کشور دارای شاخص و استانداردهای مناسبی در این حوزه است. حالا با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی در کشور مواجهیم همینطور ۲ هزار و ۹۰۰ استاد علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ استاد بالینی کم داریم در دندان پزشکی هم اوضاع به همین گونه است و الان افزایش ظرفیت این شرایط را وخیم تر کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، اضافه کرد: مساله فقط کمبود فضای کلاس یا خوابگاه نیست، بلکه در تأمین وسایل آموزشی این کمبود وجود دارد. این نکات به مسؤلان پیش از این هم اعلام شده و این تصمیم علیرغم مخالفت کارشناسان گرفته شده است.
وی با ابراز خرسندی از توقف این مصوبه از سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: گاهی نمایندگان برای تأمین کمبودهای مناطق خود و یا به منظور فضا سازی برای علاقمندان به کنکور رشته پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت می گیرند، این در حالیست که باید در ابتدا زیر ساخت های آن دیده و تأمین شود.
حسینی، در ادامه خواهان تأمین منابع لازم برای توسعه زیر ساخت های آموزشی در دانشگاه ها شد و اظهار داشت: متأسفانه تا کنون هنوز بودجه ای پرداخت نشده است.
وی بعنوان مثال ادغام دو کلاس درس یکی از دانشگاه های کشور برای تأمین فضای آموزشی لازم اشاره نمود و اظهار داشت: گاهی در کلاس تشریح، دانشگاه ها به جای آموزش عملی از راه پخش فیلم آموزش می دهند. در خوابگاه ها هم به سبب کمبود تخت، دانشجوها ناگزیر با پتو روی زمین اسکان داده شده اند. وضعیت در آزمایشگاه، خوابگاه، سلف، سالن تشریح و سرویسهای بهداشتی هم به همین روال است.
حسینی سپس از تهیه جداول کارشناسی تأمین بودجه زیرساخت ها، دستگاه ها و امکانات آموزشی برای اعلام کمبودها و ملزومات دانشگاه های مختلف اطلاع داد و تصریح کرد: اولویت ها و محدودیت ها در دانشگاه ها استخراج و فهرست شده و باید تأمین شود. پیشبینی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان است تا امکانات و زیر ساخت ها برای افزایش دو برابری دانشجو در خلال سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴ فراهم گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲