حکمرانی دارو نیازمند هوشمندسازی نظام تصمیم گیری است
اپتیک: صاحب نظران معتقداند حل مشکلات مزمن شده زنجیره تامین دارو، بالاتر از هرچیز، به یک تقسیم کار ملی و تغییر رویکرد از دید انقباضی به نگاه توسعه گرا دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، معضلات زنجیره دارویی کشور، در ماه های پایانی سال، بالاتر از پیش در حال رخ نشان دادن است و سلسله جلسات سازمان غذاودارو، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و حتی جلسه با رییس جمهور گواه بر این واقعیت است که دارو نیاز به یک درمان جدی دارد.
اولین پنج شنبه اسفند هر سال، کنفرانس پایان سال دارو به مثابه یک دورهمی از فعالان و سیاستگذاران حوزه دارویی، توانسته است بار بزرگی از پروسه گفتگوهای رسمی و غیررسمی را برای گره گشایی از نظام حکمرانی دارو بر دوش بکشد
امسال هم، خیلی از صاحب نظران به ارائه تحلیل ها و دیدگاه های خود پیرامون راه ها و روش های حل مشکلات کلان و ساختاری دارو پرداختند.
دارویار، متولی ندارد
آرش محبوبی، عضو هیات علمی دانشگاه، در پنل چالش های زنجیره تامین در کنفرانس پایان سال دارو اظهار داشت: باید به این مساله حیاتی و سرنوشت ساز در زنجیره تامین دارو توجه داشت که یکی از اشکالات اصلی ما، نبود یک متولی ثابت و پیگیر برای اجرای دارویار است. نهادهای مختلف نه فقط در امور دارویی دخالت می کنند، بلکه تصمیمات آنها در اولویت قرار گرفته و به اجرا در می آید ولی درباب دارویار، بنظر می رسد کسی مسئولیت بودجه آنرا آنگونه که شایسته و کافی باشد، برعهده نمی گیرد.
شرکت های پخش دارو، تبدیل به مأمور وصول مطالبات شده اند
ابراهیم هاشمی، رییس انجمن پخش دارو، در پنل چالش های زنجیره تامین در کنفرانس پایان سال دارو اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل زنجیره تامین دارو در وضعیت فعلی بحران نقدینگی است که بخش عمده آن ریشه در این واقعیت تلخ دارد که منابع مالی اختصاص یافته برای دارو، در جای دیگری هزینه می شود. وزارت بهداشت، بودجه دارو را به بخش های دیگر اختصاص می دهد و این مسئله سبب شده تا شرکت های پخش دارو، در عمل به مأمور وصول مطالبات تبدیل شوند.
دولت، در راه صادرات دارو مانع تراشی نکند
فریدون مهبودی، چهره سال دارو ۱۴۰۳ در پنل حکمرانی، آینده پژوهی و تفکر بین المللی در کنفرانس پایان سال دارو اظهار داشت: وضعیت صنعت داروسازی مانند دانش آموز برتری است که گرفتار تب شده است. ابتدا باید این تب را درمان کرد و سپس به آینده و مباحث مربوط به آن بپردازیم. اما نکته ای که علاوه بر این، سیاستگذاران باید توجه داشته باشند این است که در اقتصاد مدرن، صرفه جویی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید درآمد اقتصادی افزایش یابد. انتظار داریم شرایط صادرات دارو تسهیل شود تا تولیدکننده بتواند درآمدی برای تامین هزینه های خود فراهم آورد.
ذخایر راهبردی و چالش های پیش رو
مجتبی بوربور، نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، در پنل چالش های زنجیره تامین در کنفرانس پایان سال دارو اظهار داشت: با آنکه سازمان غذا و دارو باید مطابق تکلیف برنامه هفتم، شش ماه ذخیره راهبردی دارو را تامین کند ولی متاسفانه شاهد می باشیم که در همین مدت، ذخایر جاری در بخش های مختلف کم شده است که زنگ خطری برای سال آینده شمرده می شود. خیلی از شرکت های فعال در زنجیره تامین، به علت این چالش ها لطمه دیده اند و انتظار می رود که تاب آوری آنها در سال آینده کم شود. در چنین شرایطی، احتمال کاهش تعداد بازیگران در صنعت دارو وجود دارد که می تواند پروسه تامین را با مشکلات بیشتری مواجه کند.
مدیریت بازار ۲۲۰ همتی دارو، نیاز به حکمرانی خوب و هوشمند دارد
عباس کبریایی زاده، رییس فدراسیون اقتصاد سلامت در پنل حکمرانی، آینده پژوهی و تفکر بین المللی در کنفرانس پایان سال دارو با اشاره به بازار دارویی کشور که امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت: با این همه، سرانه مصرف دارویی هنوز پایین تر از متوسط جهانی است.
وی راهکارهای پیشنهادی خودرا شامل اصلاح سیاستهای بیمه ای، کاهش عوارض چندنرخی بودن ارز و اتخاذ رویکرد جامع در سیاستگذاری سلامت مطرح کرد و اظهار داشت: سیاستهای حوزه دارو باید هوشمندانه و همسو با سیاستهای کلان کشور باشد تا دسترسی عادلانه به دارو تضمین شود.
چهار اصلی که سیاستگذاران زیست فناوری باید به آن پایبند باشند
نریمان صدری، عضو هیات مدیره انجمن دانش بنیان های سلامت در پنل «رگولاتوری کارآمد در عرصه زیست فنآوری» در کنفرانس پایان سال دارو ۱۴۰۳ اظهار داشت: با مطالعه رژیم تنظیم گری و رگولاتوری کشورهایی که توانسته اند فراتر از تامین نیاز داخلی، بازیگر جدی در بازار جهانی زیست فناوری شوند همبستگی رشد با چهار مؤلفه دیده می شود که باید به آنها توجه گردد. اول، تدوین برنامه ملی واقع بینانه و تعهد دولت ها به اجرای آن مستقل از تغییرات مجریان دولتی. دوم، سرمایه گذاری در زیر ساخت ها بصورت ترکیبی دولتی خصوصی و پشتیبانی از سرمایه گذاری ها با آزاد سازی نرخها و آزاد سازی تجاری سازی نوآوری ها. سوم، تقویت رگولاتور و سخت گیری های کیفی برای ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان و چهارم، همکاریهای بین المللی برای توسعه بازار است
وی اضافه کرد: هنوز مشخص نیست که رگولاتور اصلی این صنعت، سازمان انتقال خون است یا سازمان غذا و دارو؟ وزیر بهداشت هنوز نتوانسته بین دو معاون خود مشخص نماید که رگولاتور این صنعت چه نهادی است؟ در این زیست بوم توسعه بی مدلول است.
صدری در ارتباط با راندمان سرمایه گذاری در این زمینه اظهار داشت: قیمت گذاری غیر منطقی دستوری، هر انگیزه ای را برای توسعه می کشد، یک ویال IVIG از پالایشگر معتبر، ۲۳ میلیون تومان است. همین محصول از هند، بعد از حذف اثر ارز ترجیحی، ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد. عجیب نیست که قیمت محصول تولیدی با پلاسمای بومی که مورد سفارش سازمان جهانی بهداشت است نصف این عدد است؟
وی در آخر اشاره کرد: یکی از بهترین تجربه های توسعه جوامع بشری این است که گاهی اوقات بهترین اقدام، عدم مداخله است، پس لطفاً تا اطلاع ثانوی هیچ اقدامی انجام ندهید. اجازه دهید سیستم خودرا برمبنای قوانین موجود باز تعریف کند و به مسیر خود ادامه دهد. ما مانند مورچه هایی هستیم که راه خودرا پیدا می نماییم، اما هر بار که لانه مان خراب شود، بازسازی آن برای توسعه کشور هزینه بر خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳