۸۰ درصد علل مرگ ومیر جاده ها به سبب خطای انسانی است
به گزارش اپتیک، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: با تکیه بر فرهنگ رانندگی در امتداد کاهش تصادفات جاده ای، با اشاره به برگزاری نه به تصادف، خواهان همکاری در سطح ملی در این جهت شد.
به گزارش اپتیک به نقل از مهر، حسین کرمان پور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز اول اسفندماه ۱۴۰۳ و در ستاد وزارت بهداشت برگزار گردید، اظهار داشت: نقش حوزه بهداشت در کشور به شکلی است که می توان آنرا به عنوان بخش اثرگذار در فرهنگ عمومی جامعه دانست. در دوران همه گیری کرونا نیز رسانه های جهانی تحت تأثیر اقدامات گسترده متخصصان بهداشت و حوزه های مرتبط در عرصه پیش گیری از بیماری، قرار گرفتند. آغاز کمپین اطلاع رسانی "نه به تصادف" از امروز وی با اشاره به شروع کمپین اطلاع رسانی "نه به تصادف" از شروع اسفندماه، اشاره کرد: ماهیت کمپین ها، پیشگیری و پیشرفت سلامت جامعه است. از ین جهت، حضور معاونین بهداشت را مغتنم شمرده و بر اهمیت اطلاع رسانی دراین خصوص تاکید می کنم. وی سفارش کرد: ظفرقندی، وزیر بهداشت، که تخصص ایشان در عرصه تروما است، همیشه بر اهمیت رسیدگی به موضوع تروما، تصادفات و پیش گیری از مرگ های جاده ای تاکید داشتند. بر همین اساس، ما مطالعاتی را در سطح ملی و بین المللی شروع کردیم و با بررسی کوشش های انجام شده در سالهای قبل، به این نتیجه رسیدیم که باید قدمهای مؤثری دراین خصوص برداشته شده و پویشی شروع شود. کرمان پور اضافه کرد: با وجود اقدامات مکرری که در عرصه کاهش تصادفات انجام شده بود، به یک یادآوری اساسی در سیستم سلامت نیاز داشتیم. همانطور که در نظام بهداشتی، واکسن های یادآور برای تقویت ایمنی جامعه ضروری هستند، در بحث تصادفات نیز چنین اقدامی لازم بود. چونکه میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور، با آمار کشته های سالیان جنگ تحمیلی برابری می کند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: همگان از این مساله آگاهند، اما آگاهی به تنهایی کافی نیست. در حوزه پیش گیری از سوانح جاده ای لازم است بطور مداوم یادآوری و اقدام گردد تا جامعه در این راه هوشیار بماند. وی اشاره کرد: در تمامی جلساتی که تا حالا از سطوح عالی دولت گرفته تا نشست های تخصصی حضور داشته ام، همیشه یک پرسش را مطرح کرده ام که پاسخی تأمل برانگیز به همراه داشته است؛ این که چه تعداد از حاضران در جلسه، خود یا عزیزانشان قربانی تصادفات بوده اند؟ و همیشه دست های بسیاری بالا رفته است. به جرأت می توان اظهار داشت که نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد، به صورتی درگیر تبعات حوادث رانندگی شده اند. کرمان پور داد: یکی از غم انگیزترین نمونه ها، حادثه سال ۱۳۷۶ است که در آن، از میان ۳۲ نخبه دانشگاه صنعتی شریف، تنها چهار نفر زنده ماندند. یکی از آنها مریم میرزاخانی بود که بعدها با دستاوردهایش، دنیای ریاضیات را متحول کرد. تصور کنید اگر دیگر نخبگان نیز زنده می ماندند، چه تأثیری می توانستند بر آینده علم و کشور بگذارند. چند روز پیش نیز، در کرمان شاهد حادثه تلخی بودیم؛ اتوبوسی که حامل نخبگان علمی ایران بود، در سانحه ای غمبار چهار جان باارزش را از دست داد. چه بسا یکی از آنها می توانست مریم میرزاخانی دیگری برای جهان باشد. ایشان سپس اظهار داشت: امروز، تنها راهی که می توان بوسیله آن همه را متحد ساخت و برای کاهش این فجایع تلاش کرد، ایجاد یک عزم ملی برای روبرو شدن با تصادفات با شعار "نه به تصادف"، است. جاده ها بازهم جان می گیرند رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر و لطمه دیدگان حوادث جاده ای، مطرح کرد: در سال ۱۴۰۲، بالاتر از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خودرا از دست داده اند؛ یعنی هر روز بالاتر از ۵۵ نفر و هر ماه هزار و ۶۰۰ نفر؛ این اعداد نشان میدهد که جاده ها بازهم جان می گیرند. وی ادامه داد: طبق گزارش اورژانس کشور، امسال، بالاتر از ۸۰۳ هزار نفر در سوانح رانندگی مجروح شده اند، یعنی نزدیک به یک میلیون نفر! این آمارها فاجعه ای خاموش را روایت می کنند که نیازمند اقدامی فوری و ملی است. کرمان پور اشاره کرد: برمبنای مطالعات مجلس شورای اسلامی، تصادفات به اشکال مختلف تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را تحت تأثیر قرار می دهند و این در حالیست که سهم حوزه سلامت از GDP، کمتر از ۱۴ درصد است. بعبارت دیگر، ما نه فقط سرمایه های انسانی خودرا در جاده ها از دست می دهیم، بلکه هزینه های هنگفتی نیز بر اقتصاد کشور تحمیل می شود. وی ادامه داد: ۶۶ درصد از تصادفات منجر به فوت، در ۱۲ استان کشور رخ می دهد، گرچه ممکنست جان باختگان ساکن این استانها نباشند، اما این حوادث در جاده های این مناطق اتفاق می افتد. بنابراین، مساله تصادفات، یک چالش ملی است که نیاز به وفاق و همدلی جامع دارد تا بتوانیم حداقل میزان این حوادث را کاهش دهیم. کرمان پور اظهار داشت: بالاتر از ۷۰ درصد از سوانح مرگبار در جاده های بین شهری رخ می دهد و بعد از آن، تصادفات داخل شهری در رتبه بعدی قرار دارد. این آمار نشان میدهد که برای کاهش تلفات، لازم است تمرکز ویژه ای بر ایمنی جاده های برون شهری و پیشرفت زیرساخت های حمل و نقل داشته باشیم. وی همین طور اضافه کرد: سالانه بالاتر از ۲۳ هزار نفر در تصادفات جان خودرا از دست می دهند، این آمار امسال تا آبان ماه به حدود ۲۱ هزار نفر رسیده و تا حالا از این رقم نیز فراتر رفته ایم. اگر این روند را در مقیاس تاریخی درنظر بگیریم، متوجه می شویم که بعد از گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، هنوز سالانه رقمی معادل کشته شده های یک جنگ را در جاده ها از دست می دهیم. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اشاره کرد: سوال اساسی این است که چرا این آمار هنوز بالاست و چرا کشورهایی مشابه ما توانسته اند آنرا کاهش دهند؟ بعنوان مثال، افرادی که از مصر بازگشته اند، می گویند وضعیت خودرو ها، خیابان ها و فرهنگ رانندگی مردم آن کشور شباهت زیادی به ایران دارد. اما تفاوت در اینجاست که مصر توانسته طی سالیان اخیر نرخ مرگ ومیر ناشی از تصادفات را به ۹.۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر کم کند، درحالی که این رقم در ایران بازهم حدود ۲۰ است. این نشان میدهد که با اتخاذ سیاستهای مناسب و مداخلات کارآمد، می توان این بحران را مهار کرد. وی بیان کرد: ما در سال ۱۳۸۶، با آمار تکان دهنده ۲۷ هزار مرگ ومیر ناشی از تصادفات روبه رو بودیم، اما به مرور و با اجرای برخی مداخلات، این عدد به ۱۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ کم شد. بخش مهمی از این موفقیت، حاصل تجهیز جاده ها به دوربین های نظارتی و افزایش نظارت پلیس بود. در ابتدا، نصب این دوربین ها هم برای رانندگان و هم برای پلیس امری جدید و غیرمعمول به نظر می رسید، اما به تدریج تأثیر خودرا نشان داد و سبب کاهش چشم گیر تصادفات شد، بااین حال، متاسفانه بعد از دوران کرونا، بار دیگر روند تصادفات افزایشی شد. فرصت زیادی برای کنترل این بحران باقی نمانده است و باید هرچه سریع تر اقدامات جدی دراین خصوص صورت گیرد. کرمان پور اشاره کرد: در نوروز ۱۴۰۳، متاسفانه ۱۰۸۹ نفر از هم وطنانمان را در تصادفات از دست دادیم. حال تمام توان خودرا به کار خواهیم گرفت تا سال ۱۴۰۴ را به سالی پر از شادی برای ملت ایران تبدیل نماییم. وی با اشاره به کمپین اطلاع رسانی نه به تصادف، اذعان کرد: برای تحقق این هدف، باید تاکید کنم که کمپین ما تنها ۴۵ روز فرصت دارد. این بازه زمانی، یک فرصت طلایی برای اقدام است، چونکه بعد از آن، کمپین وارد فاز اجرائی و عملیاتی خواهد شد. نقش کمپین در طول این مدت، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تشویق مردم به تغییر رفتار است. اما بعد از آن، دیگر کمپین تأثیر ندارد؛ چونکه مردم به کارهای طولانی مدت واکنش مطلوبی نشان نمی دهند. بنابراین، باید تمام تلاش خودرا در طول این مدت محدود به کار بگیریم تا بتوانیم تأثیرگذاری حداکثری داشته باشیم. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: مشکل خودرو ها و جاده ها بجای خود باقی است، اما آن چه در اختیار ماست، فرهنگ رانندگی و رفتار شخصی ما در جاده هاست. تا آن زمان که این تغییرات ساختاری در زیرساخت های حمل و نقل اتفاق نیفتد، ما در وزارت بهداشت وظیفه داریم با همین ابزارهای در دسترس، جان مردم را حفظ نماییم. این کمپین، فرصتی است برای آنکه از همین لحظه، تغییری را که در اختیارمان است، شروع نماییم. وی ادامه داد: نکته مهم این است که باید از فرصت ایجادشده برای بیان مطالبات خود نیز بهره ببریم، نمی توانیم فقط اعلام نماییم که خودرو ها مشکل دارند، بلکه باید با بهره گیری از این فرصت، مطالبات خودرا مطرح نماییم. ما نیز قبل از این، چنین مطالباتی را مطرح کرده ایم و از دوستان در استانها خواهش می کنم که اگر رسانه ها درباره ی عوامل غیر از خطای انسانی، مانند وضعیت خودرو ها، جاده ها یا قوانین، سؤالی مطرح نمودند، آنرا رد نکنند و تکذیب نکنند. حقیقت این است که سه عامل "خودرو، جاده و قوانین"، در کنار ضلع چهارم یعنی "خطای انسانی"، نقش به سزایی در بروز تصادفات ایفا می کنند، اما برمبنای داده های موجود، بازهم ۷۰ تا ۸۰ درصد علل مرگ ومیر در جاده ها ناشی از خطای انسانی است. کرمان پور در ادامه عنوان کرد: این مساله نه فقط در ایران، بلکه در سرتاسر دنیا نیز صادق است. حتی در کشورهایی که هم جاده های ایمن دارند، هم خودرو های استاندارد و هم بودجه های کلان برای کنترل ترافیک اختصاص می دهند، بازهم شاهد تلفات جاده ای هستیم. بنابراین، مشخص است که یک حلقه مفقوده در این بین وجود دارد و این همان نکته ای است که ما در این پویش می خواهیم بر آن تمرکز نماییم. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در آخر اظهار امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در اقصی نقاط کشور، پویش "نه به تصادف" با موفقیت پیش رفته و شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.
منبع: optlab.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب