اپتیک optlab
نوری ساری اعلام كرد

عملیات موتورلانس های بدون پلاك اورژانس با هماهنگی پلیس راهور است

عملیات موتورلانس های بدون پلاك اورژانس با هماهنگی پلیس راهور است به گزارش اپتیك معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس كشور، اظهار داشت: با هماهنگی پلیس راهور ناجا از موتورآمبولانس و آمبولانس های پلاك نشده در عملیات ها استفاده می نماییم.


به گزارش اپتیک به نقل از مهر، حسن نوری ساری معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور پیش ازظهر امروز در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار نمود: در سال ۵۴ پس از حادثه ای که در فرودگاه صورت گرفت اورژانس پیش بیمارستانی در ایران راه اندازی شد و ما چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش بیمارستانی را راه اندازی نمود. پیش از انقلاب در چند شهر دیگر اورژانس پیش بیمارستانی فعال شد و پس از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیش بیمارستانی شدند.افتتاح ۳ هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پس از جنگوی با اشاره به کارهای اورژانس پیش بیمارستانی در انقلاب و دفاع مقدس، افزود: در دوره های بعدی بعد از جنگ مهم ترین برنامه توسعه پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی بود و این صورت گرفت و ۳ هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی فعال شد. معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با اعلان اینکه در دوره ای هدف از اورژانس پیش بیمارستانی توسعه پایگاه ها بود، اشاره کرد: در سال های اخیر برنامه ما فقط توسعه پایگاه ها نیست بااینکه توسعه پایگاه ها هم از برنامه های ما است اما نوع تغییر لجستیک پیش بیمارستانی از برنامه های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه اندازی توسعه اورژانس موتوری هم در همین برنامه ها بود و هم اکنون ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران به انجام خدمت مشغولست.گسترش فعالیت در اورژانس ریلی، دریایی و هواییوی افزود: پایگاه های دریایی در سال های گذشته توسعه خوبی پیدا کرده است و انتقال مصدومین از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را بر عهده دارند. همین طور پایگاه های روستایی نیز به راه افتاده است، در گذشته عمده تمرکز ما در شهر وجاده ها بود اما هم اکنون به توسعه اورژانس پیش بیمارستانی در همه کشور توجه داریم. نوری ساری اظهار داشت: در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، همچون آموزش مهمانداران داخل قطار. همین طور ارتباط دقیق بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی راه اندازی پایگاه هایی در ایستگاه های اصلی راه آهن و راه اندازی اورژانس ریلی که می تواند مصدومان را بوسیله ریل منتقل کند قدم های آخر آن در حال انجام می باشد و به زودی راه اندازی می شود.گلایه از تماسهای غیر فوریتی با اورژانسنوری اشاره کرد: تماسهای تلفنی در خیلی از موارد فوریتی نیست و بعضاً تماسهای مزاحم و غیرضروری داریم اما موارد بینابینی هستند که پرستار نمی داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین رو از موتور آمبولانس استفاده می شود. نوری درباب ارائه کیفیت بالاتر در اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد: طرح های ویژه ای برای این مساله در نظر گرفته ایم همچون دو طرح باارزش را استارت زدیم. یکی از این طرح ها طرح ۲۴۷ است که در مورد سکته های قلبی انجام می شود. در چند مورد ارزش زمان برای ما بسیار اهمیت دارد ازجمله در زمانی که خدمات به افرادی که نیازمند پیو. ند هستند یا قطع اندام شده اند مقرر است ارائه شود و هر ثانیه در انجام این خدمت باارزش است. همین طور با توجه به این که در سکته های مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی را از دست می دهیم و همین طور در بیماران سکته قلبی نیز زمان بسیار اهمیت دارد. در این موارد طرح های ویژه داشتیم مطالعاتی که انجام شده است بیماری که سکته قلبی شده است را در منزل تشحیص دهیم و خدمت شایسته را برای او انجام دهیم و در کوتاه ترین زمان لخته را که موجب ایجاد سکته قلبی شده است از بین ببریم. وی افزود: دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته توسط شرکت های داخلی تولید شدند. مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق می افتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است بدین سبب ما آموزش های لازم را تکنسین ها دادیم. معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با اعلان اینکه سکته مغزی پیچدگی کمتری دارد، اظهار داشت: لخته خون در عروق مغزی موجب بروز سکته مغزی می شود. پروتکلی را بر طبق پروتکل های روز دنیا تهیه کردیم و به پرستاران پشت تلفن و تکنسین ها آموزش های لازم را دادیم در گذشته این بیماران به اورژانس بیماستان می آمدند و باید در بخش سی تی اسکن معطل می شدند اما هم اکنون با هماهنگی هایی که انجام شده این روند کاهش پیدا کرده و دیگر با مشکل در این خصوص مواجه نیستیم. از مردم نیز تقاضا داریم اگر علایم سکته مغزی پیدا کردند زودتر با اورژانس تماس بگیرند. در زمینه سکته های مغزی هزینه ای برای اورژانس و کشور تحمیل نشد و فقط روند پروسه اصلاح گردید.بیش از ۱۸ میلیون تماس با ۱۱۵ و انجام بیش از ۴ میلیون عملیاتمعاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور اظهار داشت: در سال ۹۸، چهار میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۰۵ ماموریت توسط پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی انجام شده است. همین طور در این سال ۱۸ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۵۶ تماس تلفنی هم با سامانه ۱۱۵ (اورژانس پیش بیمارستانی) گرفته شده است. وی با اشاره به فعالیت نیروهای اورژانس در دوران کرونایی اضافه کرد: متأسفانه ما در این بازه زمانی کرونایی چهار پرسنل عملیاتی خودرا از دست دادیم و آنها به سبب ابتلاء به این بیماری، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند البته سال قبل هم یکی دیگر از پرسنل ما در حادثه سقوط بالگرد جان خودرا از دست داد. نوری ساری افزود: بیش از ۲۰۰۰ نفر از پرسنل عملیاتی ما به کرونا مبتلا شده و به قرنطینه رفته اند البته خیلی از آنها از قرنطینه خارج شده و بلافاصله به محل کار برگشتند.استفاده از وسایل پلاک نشده در عملیات های اورژانسمعاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا آمبولانس انتقال بیماران کرونایی با دیگر بیماران متفاوت می باشد یا خیر؟ اظهار داشت: برخلاف اینکه آمبولانسی که بیمار کرونایی را به مراکز درمانی منتقل می کند، بعد از انجام عملیات ضدعفونی می شود، اما ما برای ایمنی هموطنان آمبولانس انتقال بیماران کرونایی را از آمبولانس انتقال سایر بیماران جدا کرده ایم البته در بعضی مواقع که وضعیت وخیم می شد، مجبور بودیم از آمبولانس های دیگر برای انتقال بیماران کووید ۱۹ استفاده نمائیم. نوری ساری اظهار داشت: حدود ۱.۵ درصد از ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی به بیماران گرفتار سکته مغزی مرتبط می شود البته از شروع ورود کووید ۱۹ به کشور ۳۷ درصد درخواست های آمبولانس برای بیماران سکته مغزی کاهش یافته است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه تعدادی موتور آمبولانس و آمبولانس پلاک نشده در کشور وجود دارد، آیا از این موارد در عملیات استفاده می شود یا خیر؟ اظهار داشت: من صحبت شما را تائید می کنم، تعدادی موتورآمبولانس و آمبولانس پلاک نشده، داریم البته به این معنا نیست که چنین وسایلی خارج از ماموریت های ما باشند. با هماهنگی که با پلیس راهور ناجا داشته ایم، این وسایل نقلیه کدگذاری شده و در ماموریت های ما استفاده می شوند. معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور گفت: چنین وسایل نقلیه ای با وجود آنکه پلاک ندارند، از روی شماره شاسی بیمه شده اند تا در حوادث احتمالی بتوان هر دستگاه را شناسایی کرد. نوری ساری در آخر اظهار داشت: یکی از امکاناتی که به اورژانس پیش بیمارستانی اضافه شده و بسیار تأثیرگذار در سرعت اعزام پرسنل اورژانس به بالای سر بیمار است، دسترسی ما به لوکیشن بیمار است. با هماهنگی که با مخابرات انجام شده، می توان بلافاصله از روی خط بیمار به لوکیشن وی دسترسی پیدا کرد و آمبولانس به دقیق ترین آدرس بیمار اعزام شود.


منبع:

1399/06/24
13:58:08
5.0 / 5
1585
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک