اپتیک optlab

پزشكان خطایشان را پنهان نكنند

پزشكان خطایشان را پنهان نكنند اپتیك: سازمان نظام پزشكی كشور در فصل نهم آیین نامه اخلاق حرفه ای پزشكان، قوانین و مقررات حرفه ای مربوط به «مدیریت خطاهای پزشكی» را تشریح كرده است.



به گزارش اپتیك به نقل از ایسنا، طبق ماده ۹۰ آیین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشكی، لازم است حق بیماران، همكاران و دیگر اشخاص برای شكایت به مراجع ذیصلاح محترم شمرده شود. در عین حال شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته باید در صورت احضار شدن از طرف مراجع قضایی و انتظامی در وقت تعیین شده حضور یابند و با صداقت كامل به پرسش ها پاسخ دهند.

همچنین برمبنای ماده ۹۱ این آیین نامه بیم از مورد شكایت قرار گرفتن نباید سبب احتیاط غیرموجه، تحمیل مداخلات غیراستاندارد و هزینه غیرضروری به بیماران شود. در عین حال خودداری شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته، از پذیرش بیماران پرخطر به سبب بیم از نتایج حقوقی و لطمه های احتمالی ممنوع می باشد.

در ماده ۹۲ آیین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشكی كشور باز گفته شده كه شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته مكلفند برای ارائه خدمات سلامت استاندارد و عاری از خطای پزشكی همه تلاش خودرا به كار گیرند. در این زمینه لازم است همه اعضا تلاش خودرا برای آگاهی از خطاهای شایع در رشته و زمینه كاری خویش انجام دهند و تا حد امكان از بروز این خطاها جلوگیری نمایند.

در ماده ۹۳ این آیین نامه هم اعلام شده كه برمبنای حق بیماران، در خصوص آگاهی از اطلاعات مربوط به سلامت خود، شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته باید در صورت بروز خطای منجر به ایراد خسارت، مسئولیت عمل خودرا بپذیرند و ضمن عذرخواهی و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، اصل بروز خطا و جزئیات مربوط به آن همچون علل و عوارض ناشی از خطا را بر ای بیمار آشكار كنند.

در ماده ۹۴ آیین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشكی باز گفته شده كه برای حفظ اعتماد متقابل جامعه و حرفه پزشكی، لازم است شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته در موارد بروز خطایی كه منجر به ایراد هر نوع خسارت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به بیماران شده است، ضمن پرهیز از هرگونه پنهان كاری، با توافق بیمار و به صورت داوطلبانه برای جبران خسارت وارد شده بر اثر بروز خطای خود، اقدام نمایند.

در ماده ۹۵ این آیین نامه باز اعلام شده كه شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته، مكلفند پیوسته به پایش خود از نظر توانمندی های جسمی و روانی لازم برای انجام درست و كامل وظایف حرفه ای اقدام نمایند. در صورتیكه به هر دلیلی همچون خستگی، ضعف جسمانی و یا ضعف روانی، فكر می كنند كه امكان دارد بیمار لطمه ببیند، باید تا حد امكان از انجام مداخله یاد شده اجتناب كنند البته انجام مداخلات اورژانسی، در غیاب فرد جایگزین از شمول این ماده مستثنی است.

در ماده ۹۶ آیین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشكی باز آمده است: اگر شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته متوجه شوند كه دیگر همكاران به دلایلی مانند خستگی و ضعف جسمانی و روانی برای انجام وظایف حرفه ای خود آمادگی لازم را ندارند، به نحوی كه این امر سبب لطمه دیدن احتمالی بیمار می شود، باید تا حد امكان همكار یاد شده را برای در پیش گرفتن روندی كه سلامت بیمار حفظ شود، مانند خودداری داوطلبانه از انجام مداخله در موقعیت مذكور قانع كنند. در صورتیكه همكار یاد شده این امر را نپذیرد، لازم است سوژه را به صورت مكتوب و محرمانه به كمیته اخلاق بیمارستان یا مدیریت موسسه درمانی گزارش دهند.

برمبنای ماده ۹۷ آیین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشكی، شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته، موظف می باشند در صورت بازگشت بیماری كه معتقد می باشد بر اثر خطای حرفه مند دیگری لطمه دیده، ضمن به كار گرفتن تمام تلاش خود برای حفظ شان و جایگاه حرفه ای همكاری یاد شده از هرگونه قضاوت و اظهارنظر غیر كارشناسی اجتناب كنند همین طور باید ضمن راهنمایی بیمار، او را به مراجع ذی صلاح ارجاع دهند.

طبق ماده ۹۸ این آیین نامه باز اگر شاغلان حِرَف پزشكی و وابسته با همكاری كه دارای مشكلات روانی یا جسمی باشد و ماهیتا موجب اختلال در فعالیت های درمانی آنها می شود، لازم است مراتب را به سازمان نظام پزشكی مربوطه گزارش دهند.




1397/12/10
19:48:46
5.0 / 5
4537
تگهای خبر: استاندارد , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت اپتیک - عینك طبی و عینك با كیفیت
optlab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اپتیك محفوظ است

اپتیك

ساخت عینک